agreement-3489902_1920

Slik fikser du finansieringen

Slik fikser du finansieringen

Publisert: 29/10/2019

Finn balansen mellom å hente penger og bevare kontrollen i oppstartsselskapet ditt? Last ned vår guide!

Andreas Olsen i NewMark Capital

– Investorer ser etter gründere som vil noe stort. Noen de tror kan ta en ledende posisjon.
Det sier Andreas Olsen som er managing partner i investeringsselskapet NewMark Capital i Oslo.

– Suksessfaktor nummer én er at teamet er bra. Hvis samarbeidet skurrer, er det noe som kan felle deg som selskap. Poenget med finansiering er å få ressursene du trenger for å realisere ideen din – og gunne på!

– Det handler med andre ord om å være attraktiv?
– Ja. De ser etter folkene som jobber sammen – og ideene som har livets rett. Ideene de tenker kan bli til noe stort. Mye her går på skjønn, men etter hvert som selskapet holder på, blir fakta mer og mer viktig.

– Og i dette bildet er det viktig om gründeren fortsatt har en hånd på roret?
– Det siste investorer vil, er at gründeren anser seg selv som vanlig ansatt. Om du selger deg for mye ut i starten – si 30-40 % av selskapet – vil du bli utvannet for tidlig. Dette er det viktig å kontrollere dersom investorene skal ville være med.

For du må tenke at det kommer flere finansieringsrunder etter den du står overfor nå. Gründere må føle at de eier selskapet sitt så lenge som mulig.

– Men investorer vil vel gjerne sitte på størst mulig andel?
– Investorer er mer interessert i få en liten bit av noe som blir stort, enn en stor bit av noe som ikke blir større. Både gründer og investor må forstå hva som skal til for at selskapet skal være best mulig rigget for suksess.

 

Ikke vær et enmannsorkester

GianLuca i Arktis Law

Gian Luca Congeddu er partner og advokat i Arktis Law. Han er med på både forberedelsene og på forhandlingene mellom selskap og investor, og har derfor en god del erfaring med hvor feil det kan gå. Og hva som skal til for å forbli finansierbar i investorenes øyne. Også han understreker betydningen av å ha gode folk rundt seg.

– Én person alene har ikke nødvendigvis all kunnskapen og alle de kvalitetene som skal til for å få et selskap til å lykkes. Flere personer balanserer hverandre. De fleste gründere finner fort ut at det er vanskelig å klare alt alene, selv om de mener de har den beste ideen i hele verden. Også Gian Luca peker på motivasjonen hos gründeren som en nøkkel i spillet om finansiering.

– Det første en investor gjør, er å vurdere om risikoen er for stor. Det er viktig å vite som gründer: Det investoren egentlig er ute etter i en preliminær vurdering, er å finne grunner til å velge deg bort. Du må gå all-in for å overbevise investorene. Og om du har vannet ut din egen eierandel for mye, viser det at du ikke satser nok selv. Alle investorer tenker ikke på samme måte, men de fleste ønsker helt klart at gründerne skal ha eierskap.

– Hvor vanlig er det at gründere blir fristet til å takke ja til å selge for mye?
– Det er en ganske vanlig og ganske alvorlig feil. Har du gitt bort for mye aksjer, har du ikke lenger kontroll. Og da er spørsmålet: Er du motivert når du ikke lenger har kontroll over ditt eget selskap? Det verste er at har skaden skjedd, er det lite du kan gjøre i etterkant. Derfor lønner det seg å være konservativ.

– Men det må være vanskelig å si nei til mer penger?
– Ja, men da må du være klar over at hvis du ikke gjør det, kommer du mest sannsynlig ikke videre. For hvorfor skulle investoren fortsette å investere i deg i neste runde? Investorer satser hovedsakelig på mennesker, ikke bare på selskaper eller ideer. Så lenge folkene bak er motivert nok, finner de gjerne en vei gjennom utfordringer de møter.

 

Griskhetsfellen

Investorer har tid, penger og erfaring å bidra med. Samtidig har de fleste investorer en stor portefølje. Det betyr at hvis selskapet ditt står for en liten del av investorens portefølje, skal det noe til for at en investor kan forsvare å bruke mye tid på deg. Samtidig er det viktig at du som gründer ikke selger for mye for fort.

– Det handler om å finne en gyllen middelvei, sier investor Andreas Olsen.

– Det må være en vanskelig balansegang?
– Ja, og mange går på trynet. Selv erfarne investorer havner i den griske fellen. Samspillet mellom gründer og investor er veldig viktig. Og en vanskelig nøtt å knekke. I en perfekt verden skal du som gründer bruke minst mulig tid på finansiering, og mest mulig tid på å bygge selskapet. Du skal ikke hente for mye penger og altså vanne deg ut, men samtidig må du hente akkurat nok til å gjøre det du må gjøre for å kunne bevise nok til neste finansieringsrunde.

– Dette handler om timing?
– Timing og momentum er alt. Du må hele tiden vise til fremgang. Ikke prise selskapet for høyt og ikke for lavt. Dette høres banalt ut, men det er faktisk så enkelt, og så vanskelig. Det er vanlig å gjøre feil i starten, og det er et spørsmål om tid versus nytte. Jo lavere pris på selskapet, jo lettere er det å hente pengene, men det gir til gjengjeld mye utvanning. Jo høyere pris, jo vanskeligere er det å hente penger, men det gir en lavere utvanning. Realiteten er at det tar tid og koster penger å bygge et selskap.

– Og det er ikke smart å gå for høyt ut?
– Hovmod står for fall. Hvis du ikke kan rettferdiggjøre en prisøkning i en investeringsrunde, devaluerer du selskapet. Det er dårlig for investorene du allerede har med deg – og du mister momentum. Det kan være lurt å være litt edruelig i starten, når usikkerheten er stor.

 

Ikke selg svada

Det er flere ting som må være i orden om du skal vise investorene at du er verdt å satse på. Du må ha ryddige aksjonærforhold, en god oversikt over markedet og et velfungerende styre. Når det er sagt, så er det et parameter som er viktigere enn mange av de andre: Du må kunne vise til vekst. Det sier Gian Luca. Flere ganger.

– Om du har økt omsetningen eller fått flere brukere, da har du samtidig bevist at selskapet ditt har opplevd vekst. Momentum er avgjørende. Du må vise at du er i stand til å øke omsetningen, øke marginene. Forretningsmodellen kan være basert på noe annet enn betalende brukere, men da må du kunne vise til vekst også her. For eksempel i antall brukere og/eller tid brukt på plattformen.

– Hvor viktig er det at fortellingen du forteller om vekst er sann?
– Det er viktig. Du må tro på det selv. Det er dumt å love for mye. For det er det du sier, du måles på. Det er smart å huske at de som allerede har investert i selskapet ditt, gjerne er de samme som kan ha lyst til å satse videre. Da må du kunne vise til resultater fra forrige finansieringsrunde.

 

Last ned guide til hvordan du holder deg attraktiv for investorer. Legg igjen mailadressen din, så sender vi den til deg!

Vil du lære mer om juridiske og forretningsmessige spørsmål knyttet til digitalisering og teknologi?

Skriv inn din e-post for å få den nyeste innsikten og læringsmulighetene fra Arktis Law.

Vil du lære mer om juridiske og forretningsmessige spørsmål knyttet til digitalisering og teknologi?

Skriv inn din e-post for å få den nyeste innsikten og læringsmulighetene fra Arktis Law.